Livslinjen forts....

Fortsätter på min linje genom tiden...
 
1970
 
I augusti 1970 var det upprop för att jag skulle börja i första klass. Jag gick aldrig lekskola, och vad jag minns var jag aldrig ens tillfrågad om jag ville.
 
(Är nog yngre här än 6 år, men är ändå i ungefär ålder...)
 
Ett starkt minne från min allra första dag i skolan var att jag "tappade" mitt namn. Jag hade ända från min första tid i livet hetat "Kattrinn", antagligen enligt min mammas finska uttal. Hon hette själv Vilppu Katri, så det är klart att mitt namn kommer därifrån.
 
 
 
Jag är döpt till 4 namn - Marie Louise Ann Katrin - så min fröken Eina frågade mig vad jag kallades för.
Jag minns att jag satt i en bänk långt fram i klassrummet, kanske tillomed allra längst fram, och när fröken frågade mig om mitt namn så viskade jag med nedböjt huvud "Kattrinn" och fröken säger "Jaha, Katrin", och iomed det så hade namnbytet inträtt.
 
För vilken liten 6-åring säger emot sin fröken?
 
 

Kommentarer:

1 Monika:

Kommer det nån fortsättning här? Jag väntar och jag väntar..
Ses snart!
Monika

Svar: =) Har haft lite vila i huvet en tid men jag lovar, fortsättning följer =)
Trollpackan

Kommentera här: