Logiskt tänkande

I perioder tänker jag väldigt mycket... det kan min omgivning, min familj intyga =) 
Funderade häromdagen över logik, vad är logiskt?
Själv känner jag att det som är logiskt är det som är självklart i sitt sammanhang.
En vän jag har, en bra mycket yngre vän, men klok som om hon va min mormor, säger ofta både kloka och logiska saker till mig. 
Och ja, hon tänker oxå ofta och mycket...
Något som är helt logiskt är:
 
Ont i armen - vila armen
Kan inte tänka - vila hjärnan
Känner mig tjock - ät mindre
Känner mig svag - träna
Är trött - sov
osv osv 
Är ju inte svårare än så...
Egentligen
Stressigt på jobbet - var hemma!
Kanske går det att likna med sitt hem
När det är för rörigt - städa! =) 
 
Det vi gör vi människor är nog att vi inte följer det som är logiskt...  därför får vi ont i både kropp och själ
 
Den här snöbollen är inte logisk i mänsklig tanke... för det "går ju inte" att den ska ha fastnat där...
 
 
En annan logisk tanke kände jag är demokrati
Någon har lite, någon har mycket - dela med sig! Eller hur?
Måste vara det mest logiska som finns för att vår art människa ska överleva.
Att den som har mycket, mer än den nånsin kommer att varken behöva eller göra av med, delar med dom som inget har. Bättre att många har så dom klarar sig än att några har ofantligt och några ingenting.
Rätta mig om jag har fel.
Nog är demokrati logiskt?
Bara vi följer den tanken. 
 
Och när vi människor inte följer det som är logiskt i detta... då får vi ont i sinnet, i vårt inre, för ingen mår bra av egoism och missunsamhet. 
 
Jaja, det va några funderingar i mitten av december 2014.
Mörkt och kallt ute men huvudsaken det är ljust i hjärtat
 

Kommentera här: