Vad är det med människor?

Länge sen jag skrev, men insåg när jag bläddrade i en gammal skrivbok att en text jag skrev den 30/3 i år 2014 stämmer in väldigt bra på den jag känner just nu oxå, så jag skriver in den här nu.
 
 
Vad är det med människor?
Med människan som art...
Vad är det som gör att vi inte kan vara sams?
Bara vara...
Tillsammans
Men ändå kunna vara själv
Ha ett eget tyckande
Men ändå kunna acceptera andras
Vi är ju olika
Och lika...
Hur ska man komma åt detta?
Är det lösningen?
Om inte ens vi i lilla Vilhelmina kan acceptera varandras olika tankar
Hur ska det då kunna fungera i hela världen?
Eller i en familj, ett par, två vänner?
Vad är det i människan som gör att vi måste ha rätt?
Att just det som jag tycker och tänker är det rätta...
Jag gråter inom mig för detta
Känns så hopplöst ibland...
Hur ska man komma tillrätta med detta?
Går det ens?
Och hur ska jag själv isåfall rätta mig efter detta? 
Ge upp?
Inse att alla är så olika i det avseendet oxå,
att dom måste få tycka och tänka som dom gör...
Ligger ju nåt i det oxå egentligen...
Jag får nog lov att acceptera det...
Är ju oxå en insikt 

Kommentera här: